Idén kring en motorbana i det gamla gruvbrottet växte fram i början av 1960-talet. 1969 byggdes motorbanan Kinnekulle Ring. Initiativtagare och ägare var då Håkan Knutsson, som även var chef på Brattefors Kalkbruk. Att bygga banan på dagbrottet av dagbrottet gör det hela extra unikt och med det kan publiken se tävlingarna uppifrån. Man lyckades få till en 2072 meter lång slinga som idag är den enda banan i Sverige som är intakt sedan den anlades.
Sveriges första halkbana
Samma år som man byggde motorbanan invigde man Sveriges första halkbana som blev en mall till flertalet halkbanor som växte fram i Sverige under 1970-talet. Denna bana möjliggjorde körning på halt underlag året om.
En historia som fortfarande rullar på
1984 tog föreningen Kinnekulle Trafikövningsplats rollen som ägare av området och fortsatt drivit verksamheten inom risk- och säkerhetsutbildningar. 2019 stod det klart att Tråvadsföretaget Stenhaga Invest tar över som ny ägare av motorbanan.
Än idag bedriver man risk- och säkerhetsutbildningar, anordnar tävlingar och event. Banan används även som övningsplats för blåljus men också hyrs ut i sin helhet.
2072 meter körglädje
Övningsbana
Vår motorbana och den unika miljön skapar en idealisk plats att utföra olika typer av övningar kring manövrering av fordon. Banan används även som övningsplats för blåljus men hyrs också ut i sin helhet.